Tuesday, August 31, 2010

Mengurangkan kelajuan kunci mengurangkan kemalangan jalan raya

Mengurangkan kelajuan kunci mengurangkan kemalangan jalan raya

Kemalangan jalan raya sering menghiasi dada-dada akhbar hampir setiap hari. Pelbagai langkah telah dijalankan bagi mengurangi kadar kemalangan jalan raya. Namun begitu, kemalangan jalan raya yang melibatkan kehilangan nyawa terus berlaku dan sekiranya berkurangan hanya melibatkan jumlah penurunan yang sedikit (Radin Umar,2002:13) Menurut Rahaiza Ismail dan Ali Mahmood (2002) kelajuan, keadaan fizikal jalan raya, sikap pemandu dan ciri-ciri keselamatan kenderaan yang sangat minimum adalah penyumbang kepada berlakunya kemalangan jalan raya di Malaysia.

Rahaiza Ismail dan Ali Mahmood (2002) turut mengupas pernyataan Azizan Mohd Aras bahawa kelajuan merupakan faktor utama yang menyebabkan kemalangan jalan raya berlaku. Terdapat pengguna jalan raya yang menjadikan jalan raya sebagai tempat menguji kehandalan memandu dan keupayaan kenderaan dengan memandu laju. Pemandu yang memandu lebih laju berdepan dengan risiko kecederaan yang lebih parah apabila terlibat dalam kemalangan berbanding pemandu yang memandu lebih perlahan. Hal ini terjadi kerana setiap kali kenderaan dipecut pada kelajuan tinggi sudah pasti akan menyebabkan pemandunya tidak mampu mengawal kenderaan dengan baik. Keadaan ini akan membuatkan kenderaan mengalami rempuhan yang kuat sehingga boleh membawa maut. Ini menunjukkan bahawa mengurangkan kelajuan adalah langkah utama yang boleh mengurangkan kadar kemalangan jalan raya. Kebanyakan kejadian kemalangan jalan raya yang dipaparkan didada akhbar mengatakan bahawa memandu laju merupakan punca kemalangan. Seperti firman Allah SWT yang bermaksud:

'Jangan kamu mendedahkan diri kamu kepada kebinasaan'.

Oleh sebab itu, menjadi tanggungjawab setiap individu untuk mengelakkan sesuatu perkara yang memberi kesan buruk kepada diri sendiri. Beliau mengatakan bahawa kemalangan dapat dikurangkan sekiranya pengguna jalan raya mematuhi had laju yang ditetapkan. Kelajuan semasa memandu berkait rapat dengan sikap memandu seseorang. Seseorang yang bersifat sabar tidak memandu secara melulu sebaliknya memandu dengan kelajuan sederhana. Perkara ini merujuk kepada perubahan sikap yang juga penting bagi tujuan untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya. Untuk menjadi seorang pemandu yang beretika bagi mengurangkan jumlah kemalangan jalan raya pula memerlukan tahap kesabaran yang tinggi. Sikap sabar itu sendiri sangat dianjurkan dan dipandang tinggi dari sudut agama. Dalam perkara ini, sikap sabar memberi ganjaran kebaikan kepada diri dan pengguna jalan raya yang lain. Pengguna jalan raya perlu mengubah sikap dengan tidak mementingkan diri sendiri serta tidak melanggar peraturan jalan raya sebaliknya mengamalkan pemanduan secara beretika. Selain memandu melebihi had laju, kesalahan yang sering dilakukan ialah tidak memberhentikan kenderaan semasa lampu isyarat merah, memotong di garisan kembar, memotong di laluan kecemasan dan sebagainya. Kesalahan lalu lintas ini juga boleh mengakibatkan kemalangan jalan raya. Ini jelas menunjukkan bahawa selain mematuhi had laju, peraturan jalan raya yang lain juga perlu dipatuhi. Hal demikian kerana apabila pemandu menggunakan jalan raya dengan berhati-hati disamping mematuhi peraturan jalan raya, keselamatan pemandu lain turut terjamin. Malaysia dikenali dengan masyarakatnya yang sopan santun dan berbudi bahasa. Oleh itu, sewajarnya amalan ini perlu diterapkan semasa memandu (Radin Umar,2002:13)

Menurut Rahaiza dan Ali Mahmood (2002), faktor kemalangan jalan raya seterusnya ialah ciri-ciri keselamatan pada kenderaan yang minimum. Keadaan ini dapat dilihat dengan jelas pada kereta nasional iaitu Proton dan Perodua yang tidak memasang beg udara pada kereta keluaran mereka sebaliknya mengutamakan eksesori lain yang hanya membuatkan kereta kelihatan lebih menarik. Fenomena ini dapat dilihat melalui gambar kemalangan yang dipaparkan iaitu dalam kemalangan yang melibatkan kereta nasional dengan kereta import. Kesan kemalangan lebih ketara pada kereta nasional berbanding kereta import. Pengeluar kereta perlu menitikberatkan ciri-ciri keselamatan pada kenderaan terlebih dahulu berbanding keuntungan. Selain itu, masalah kejuruteraan jalan raya turut menjadi faktor yang menyumbangkan kemalangan jalan raya. Masalah kejuruteraan di sini juga termasuk keadaan fizikal jalan raya. Walaupun jaringan lebuh raya di Malaysia antara yang terbaik di dunia namun masih tidak mempunyai ciri-ciri keselamatan seperti yang terdapat di litar F1. Sebaliknya kebanyakan jalan raya di Malaysia dipenuhi dengan pokok-pokok, tiang lampu, penghadang jalan dan pembahagi jalan yang tidak mempunyai ciri-ciri keselamatan. Pokok-pokok besar dan tiang lampu ini membahayakan pengguna jalan raya sekiranya kenderaan yang dipandu terbabas ke pokok dan tiang lampu berkenaan. Ramai yang tidak memberi perhatian kepada penghadang jalan yang terdapat di sepanjang jalan raya. Penghadang jalan juga boleh mengakibatkan kemalangan maut sekiranya dibina menggunakan material yang tidak boleh menyerap kesan rempuhan kenderaan. Penghadang jalan yang mempunyai ciri-ciri perlindungan sekurang-kurangnya dapat mengurangkan kesan kecederaan pemandu (Radin Umar, 2002:14)

Kesimpulannya, adalah penting bagi setiap individu memilih untuk memandu dalam kelajuan sederhana supaya tidak mengalami kerugian seumur hidup. Negara telah mengalami kerugian kerana menanggung kos kematian, kos perubatan bagi mangsa yang hilang upaya seumur hidup, nilai bagi kesengsaraan apabila hilang tempat bergantung dan sebagainya. Kos ini sememangnya menelan belanja jutaan ringgit. (Radin Umar, 2002:14. Rangkaian sistem jalan raya di negara ini yang diiktiraf antara yang terbaik di dunia bukanlah jaminan mengurangkan kemalangan jalan raya sekiranya pengguna jalan raya masih tidak mengubah sikap yang suka memecut semasa memandu. Tidak sepatutnya pengguna jalan raya memperjudikan nyawa semata-mata untuk memenuhi tuntutan naluri yang tidak pernah puas dengan memandu selaju mungkin di jalan raya.

No comments:

Post a Comment