Tuesday, August 10, 2010

Perbuatan zina yang membimbangkan

Perbuatan zina merupakan antara dosa besar yang amat dibenci oleh Allah s.w.t. Allah s.w.t telah menegaskan larangan berzina dan disampaikan melalui firmanNya yang menyeru agar kita tidak mendekati seterusnya melakukan perbuatan zina ekoran natijahnya yang sangat buruk terhadap masyarakat. Menurut Harussani Zakaria, terdapat pelbagai faktor yang menyebabkan berlakunya perbuatan zina. Faktor-faktor tersebut ialah pergaulan bebas, pengeksploitasian wanita dalam iklan dan kabanjiran gambar dan video lucah dalam internet.

Beliau mengatakan internet juga merupakan medium yang menyumbangkan perbuatan zina. Internet merupakan kemudahan yang memberi banyak kebaikan dalam memudahkan urusan kita. Namun begitu, internet menjadi bahan yang memudaratkan jika disalahgunakan. Internet turut memuatkan laman-laman dan gambar pornografi yang menjadi 'santapan mata' masyarakat terutamanya golongan remaja. Ini merupakan pengaruh barat yang dikenali sebagai 'perang psikologi' yang turut menyumbang kepada perbuatan zina. Justeru bahan-bahan ini sangat mudah dimuat turun dan terdapat bahan yang boleh dimuat turun secara percuma. Keadaan menjadi lebih buruk apabila terdapat peralatan seks yang dijual dan mudah diperolehi seperti di kedai-kedai runcit. Masyarakat seharusnya sedar bahawa barat menjadikan media sebagai taktik halus untuk menghancurkan umat Islam. Pengaruh barat berjaya menyelinap masuk melalui saluran internet yang menyajikan bahan-bahan berunsurkan seks yang hanya menggalakkan lagi perbuatan zina. Ironinya, masyarakat lebih mudah meniru budaya barat yang bersifat negatif sahaja.

Justeru, beliau turut menyatakan bahawa kecanggihan teknologi media cetak ini dimanfaatkan sepenuhnya dengan pengisian gambar-gambar yang semestinya mengeksploitasi kaum wanita melalui aksi-aksi mengiurkan yang ditunjuk dalam iklan produk. Saya begitu bersetuju dengan penyataan beliau kerana saya pernah melihat penglibatan wanita berpakaian menjolok mata beserta aksi yang mengiurkan bagi mempromosikan tayar kereta. Dalam perkara ini, apakah relevannya penampilan wanita berkenaan dalam iklan tersebut? Justeru, pengeksploitasian wanita turut ditonjolkan di dada-dada papan tanda sepanjang jalan. Fenomena ini bukan sahaja mengeksploitasi wanita malah mengganggu fokus pengguna jalan raya.

Perbuatan zina boleh menimbulkan lebih banyak masalah sosial seperti pergaulan bebas dan pembuangan bayi yang bilangannya semakin meningkat. Akhir-akhir ini kita sering dikejutkan dengan kes pembuangan bayi yang umpama 'cendawan tumbuh selepas hujan'. Kemelut ini menunjukkan bahawa perbuatan zina telah menular dalam kalangan masyarakat. Pada pendapat saya, kekurangan kasih sayang dan perhatian ibubapa turut mendedahkan seseorang kepada perbuatan zina. Kebanyakan ibubapa terutamanya ibubapa yang bekerjaya menjadikan alasan sibuk bekerja sebagai penghalang untuk tidak memberi perhatian sepenuhnya kepada anak-anak. Ibubapa hanya menyerahkan tanggungjawab memberi pendidikan dan membentuk peribadi anak kepada guru melalui proses pembelajaran di sekolah. Sekiranya timbul masalah berkaitan akhlak anak seperti pergaulan babas, ibubapa akan menuding jari kepada guru dan menyatakan guru terlibat tidak memainkan peranannya sebagai pendidik sebaik mungkin. Ibubapa adalah pemimpin sejati dalam membentuk tingkahlaku dalam membina sebuah keluarga harmoni dan tidak seharusnya menyerahkan tugasan mendidik anak kepada guru semata-mata kerana anak adalah amanah Allah s.w.t yang paling berharga.

Beliau turut menyentuh bahawa kecemerlangan dalam pelajaran bukanlah kayu ukur untuk membentuk peribadi mulia yang boleh mencegah seseorang daripada melakukan perbuatan zina. Setiap tahun kita akan disajikan dengan pencapaian akademik yang membanggakan dan rekod kecemerlangan baru turut dicipta samada di peringkat sekolah mahupun institusi pengajian tinggi. Namun begitu, kes pembuangan bayi terus meningkat dan ada kalanya melibatkan golongan pelajar. Ini menunjukkan bahawa individu yang berpendidikan tinggi tidak terlepas daripada perbuatan zina tersebut. Pelajar hanya belajar bagi memenuhi keperluan mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan tetapi tidak mengamalkan ilmu yang diperoleh dalam kehidupan harian. Ini jelas menunjukkan bahawa institusi pendidikan bukanlah medium paling berkesan untuk membentuk akhlak seseorang. Institusi pendidikan mampu menyebarkan ilmu pengetahuan dan menerapkan nilai-nilai murni secara berterusan dengan jayanya namun pembentukan akhlak yang terpuji bergantung kepada diri individu sendiri.

Dalam artikel ini, beliau turut menyediakan beberapa langkah yang boleh diambil bagi menangani masalah zina tersebut. Langkah pencegahan pertama ialah tidak mendekati zina. Menurut beliau, manusia biasanya mudah tewas dengan desakan nafsu seks. Oleh sebab itu, langkah pencegahan awal ialah kita perlu menjauhi perkara-perkara yang ‘membuka ruang’ kepada perbuatan zina tersebut. Langkah kedua ialah jangan membiarkan diri terdedah kepada suasana yang mencetuskan perbuatan zina. Suasana tersebut menurut beliau ialah berdua-duaan, mendedahkan aurat dan menonton video lucah. Langkah seterusnya ialah jangan mengadakan aktiviti yang boleh mengundang perbuatan zina seperti parti sosial dan kelab malam. Saya menyokong langkah-langkah tersebut dan berpendapat penganjuran parti sosial biasanya turut disusuli dengan ‘pesta minuman keras’ yang menyumbangkan kearah perbuatan zina. Al-Quran turut menyebut bahawa arak adalah kunci maksiat seperti zina.

Beliau turut menengahkan fungsi kerajaan dalam menangani masalah ini dengan mengambil langkah tegas dan hukuman berat terhadap individu yang malakukan perbuatan zina tersebut. Hal demikian kerana hukuman yang berat dapat memberi ikhtibar kepada masyarakat agar menghindari perbuatan zina. Menjadi tanggungjawab bersama masyarakat menjauhi perbuatan zina seterusnya mengelakkan kemurkaan Allah. Justeru, saya berharap penggubalan undang-undang dan hukuman tegas digubal agar kerajaan tidak dilihat sebagai sebuah institusi yang mana undang-undangnya boleh 'dipermainkan'.

Oleh sebab itu, penting bagi kita mempunyai benteng ketahanan diri yang kuat untuk memelihara diri daripada melakukan perbuatan zina. Manusia dilahirkan bersama nafsu seks namun terserah kepada kebijaksanaan kita untuk mengawal hawa nafsu dan mempertimbangkan baik buruk sesuatu perkara seterusnya kesan perbuatan tersebut. Islam begitu memahami fitrah manusia yang mempunyai naluri seks dan keinginan untuk hidup berpasangan. Islam telah menganjurkan untuk memenuhi keinginan seks melalui saluran yang betul iaitu perkahwinan. Perkahwinan adalah cara terbaik yang dapat mengelakkan manusia daripada terjerumus ke kancah penzinaan yang membawa kehancuran. Perkahwinan bukan sahaja menghalalkan hubungan antara lelaki dan perempuan malah memelihara keturunan melalui anak yang bakal dilahirkan kelak. Oleh itu, kita dapat melihat bahawa Islam turut menekankan kepada kesucian keturunan. Pelbagai masalah yang timbul ekoran kelahiran di luar ikatan pernikahan. Sekiranya ini terjadi, sudah tentu akan meningkatkan kesan negatif kepada emosi individu yang terlibat dan keluarganya.

Kesimpulannya, kita sewajarya perlu memiliki asas iman yang cukup serta menjalankan tanggungjawab beribadah secara berterusan bagi memantapkan benteng pertahanan diri yang kuat. Hal demikian sangat mustahak kerana keteguhan iman adalah asas yang paling utama untuk menangkis perbuatan zina bagi memelihara kesucian diri seterusnya mencapai keredhaan Allah s.w.t.

1 comment:

  1. Salam..

    Boleh saya dapatkan artikel asal ulasan artikel ini?

    Wassalam

    ReplyDelete